Rhythm and Tempo Learning Through The Use of Recorder with Behavioristic Approach

Artikel oleh PURNOMO, Try Wahyu, UPI Bandung

Kata kunci: rhythm and tempo, recorder, behaviouristic approach

Sumber pengambilan dokumen: RJ 2017 PAN XXVII 3

Relasi:

Dibuat: 23 Februari 2018

Abstraksi

Rythm and tempo are the most important musical elements that students should understand. The behaviouristic approach through recorder learning accompanied by the understanding of the musical elements (i.e rhythm and tempo) refers to an action performed to increase a better result of learning. This study, classified as an evaluative study, aimsat designing, perfecting, and testing the running of the learning program. The design program is defined as a strategy functions to help students play recorder as well as understand the elements of rhythm and tempo. The collected data are analysed descriptively. The Concepts of rhythm and tempo are Given through the practises of hands and thighs claps; the rhythm Concepts is also implemented in the form of notation. Furthermore, the common inflatable techniques namely legato and staccato-and the achievement of high pitch (C"-G") in playing recorder are considered as the other aims of this study. Directed and controlled reinforcement throuh repetitions and practises towards behavioral form., in fact can achieve the learning goals. The student can practice the rhythm concept by implementing it into notation symbols and Afther that, the students can completely play a variety of melodies which have been formed by the researcher into the recorder in a high tempo


Ritme dan tempo merupakan unsur musik yang sangat penting untuk dipahami peserta didik. Pendekatan behavioristik melalui pembelajaran rekorder yang disertai dengan pemahaman terhadap unsur musik (ritme dan tempo) merupakan tindakan untuk membantu mencapai hasil belajar yang lebih baik. Penelitian ini merupakan penelitian evaluatif yang bertujuan untuk merancang, menyempurnakan dan menguji pelaksanaan pembelajaran. Program pembelajaran yang dirancang merupakan strategi untuk membantu ketrampilan peserta didik dalam bermain rekorder serta memahami unsur ritme dan tempo.Seluruh data yang dikumpulkan dianalisis secara deskriptif. Konsep ritme dan tempo idberikan melalui latihan tepuk tangan dan tepuk paha serta mengaplikasikan konsep ritme ke dalam bentuk notasi balok. Selanjutnya, tiup biasa, legato dan stacato serta pencapaian terhadap nada tinggi (C"-G") dalam memainkan rekorder juga menjadi tujuan dalam pembelajaran ini. Pemberian penguatan (reinforcement) secara searah dan terkontrol melalui pengulanagna dan latihan terhadap bentuk perilaku ternyata dapat mencapai tujuan pembelajaran. Peserta didik dapat mempraktikkan konsep ritme yang diaplikasikan ke dalam simbol notasi dan selanjutnya secara keseluruhan peserta didik dapat memainkan variasi melodi yang dibentuk oleh peneliti ke dalam media rekorder dengan tempo yang tepat.

Hak Cipta

Copyright 2019 Perpustakaan ISBI Bandung. Verbatim copying and distribution of this entire article is permitted by author in any medium, provided this notice is preserved.

Kontributor

#